
Hanna Kurjata, Elżbieta Rabant
Wchodzę w dorosłość. Podręcznik dla uczniów szkół specjalnych przysposabiających do pracy
Podręcznik jest przeznaczony dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym i znacznym oraz tych mających trudności z osiąganiem podstawowych celów edukacyjnych.
Stanowi część pakietu „Wchodzę w dorosłość” – zestawu przygotowanego dla szkół specjalnych przysposabiających do pracy. Pracując z podręcznikiem, uczniowie zdobywają praktyczną wiedzę, niezbędną przed rozpoczęciem samodzielnego życia. Dowiadują się m.in.:
- jak zaplanować domowy budżet
- jak zachować się w restauracji, w banku czy na poczcie
- jak skomponować zdrowy posiłek
- jak umówić wizytę u lekarza
- jak dbać o dom.
Treści – praktyczne, dostosowane do wyzwań codzienności i przedstawione w zrozumiały sposób – odpowiadają na realne potrzeby młodych ludzi przygotowujących się do samodzielnego życia. Materiał, uwzględniający specyfikę edukacji w szkołach przysposabiających do pracy, zawiera różnorodne zagadnienia związane m.in. z:
- prowadzeniem gospodarstwa domowego (środki czystości, rośliny doniczkowe, prace domowe)
- podstawami zarządzania pieniędzmi (zakładanie konta, formy płatności)
- funkcjonowaniem w życiu społecznym (adresowanie koperty, realizowanie recepty).
Podręcznik może być też wykorzystany podczas zajęć korekcyjno-kompensacyjnych i rewalidacyjnych. Jego uzupełnieniem są karty pracy, planery i plakat ułatwiający uczniowi zaplanowanie pierwszego budżetu domowego.
Hanna Kurjata, Elżbieta Rabant
Wchodzę w dorosłość. Karty pracy dla uczniów szkół specjalnych przysposabiających do pracy
Karty pracy są przeznaczone dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym i znacznym oraz tych mających trudności z osiąganiem podstawowych celów edukacyjnych.
Stanowią część pakietu „Wchodzę w dorosłość” – zestawu przygotowanego dla szkół specjalnych przysposabiających do pracy. Pracując z kartami pracy, uczniowie zdobywają praktyczną wiedzę, niezbędną przed rozpoczęciem samodzielnego życia. Wśród różnorodnych materiałów znajdują się m.in.:
- plakat – wizualna podpowiedź, jak zaplanować domowy budżet na cały rok
- planery dzienny i tygodniowy – pomoc przy treningu samoobsługi i dbania o gospodarstwo domowe
- planery świąteczne – tabele ułatwiające przygotowanie zakupów na Boże Narodzenie i Wielkanoc
- naklejki i wypychanki – atrakcyjne dodatki, dzięki którym nauka nie zmieni się w przykrą konieczność
- karty pracy – dostosowane do potrzeb szkół przysposabiających do pracy.
Treści – praktyczne, dostosowane do wyzwań codzienności i przedstawione w zrozumiały sposób – odpowiadają na realne potrzeby młodych ludzi przygotowujących się do samodzielnego życia. Materiał, uwzględniający specyfikę edukacji w szkołach przysposabiających do pracy, zawiera różnorodne zagadnienia związane m.in. z:
- prowadzeniem gospodarstwa domowego (środki czystości, rośliny doniczkowe, prace domowe)
- podstawami zarządzania pieniędzmi (zakładanie konta, formy płatności)
- funkcjonowaniem w życiu społecznym (adresowanie koperty, realizowanie recepty).
Uzupełnieniem kart pracy jest podręcznik. Publikacja może być też wykorzystana podczas zajęć korekcyjno-kompensacyjnych i rewalidacyjnych.
Magdalena Maniecka
Ćwiczenia wprowadzające i utrwalające głoski SZ, Ż, CZ, DŻ
Prezentowana publikacja jest przeznaczona dla logopedów i terapeutów pracujących z dziećmi w wieku przedszkolnym oraz ich rodziców. Podane w niej ćwiczenia są na tyle łatwe, że będą w stanie wykonać je nawet dzieci od trzeciego roku życia. Publikacja zawiera zestaw ćwiczeń przygotowujących aparat artykulacyjny: wargi, język, podniebienie miękkie i drogi oddechowe do wymowy poszczególnych głosek.
Zaproponowane zadania doskonalą koordynację wzrokowo-ruchową oraz koncentrację, pamięć i spostrzeganie, usprawniają motorykę małą poprzez wycinanie i przyklejanie etykietek, rysowanie od lewej do prawej, z góry na dół, kolorowanie. Materiał może także posłużyć do ćwiczenia globalnego czytania wyrazów.
Anna Lubner-Piskorska
LogoBOX. Uniwersalny zestaw logopedyczny
LogoBOX to wygodny w użyciu zestaw narzędzi dla każdego logopedy. Dzięki umieszczeniu tak wielu materiałów w jednej teczce specjaliści otrzymują komplet pomocy gotowych do prostego zastosowania w ćwiczeniach:
- oddechowych
- narządów mowy
„Logopedyczny box” – zawierający materiały, które mogą być wykorzystywane do różnych celów terapeutycznych na rozmaite sposoby – to odpowiedź na odmienne potrzeby logopedów. Pomoce do różnorodnego zastosowania umieszczono w teczce, dzięki czemu można je mieć zawsze pod ręką!
Zestaw tworzą:
- instrukcja z propozycjami wykorzystania materiałów
- materiały graficzne do wykorzystania w grach logopedycznych.
Liczne wskazówki, pomysły oraz warianty gier pomogą logopedom w stworzeniu własnych scenariuszy zajęć na podstawie umieszczonych w teczce kart, które można:
- drukować
- wycinać
- zmniejszać lub powiększać
- kolorować
- uzupełniać o nowe elementy.
„LogoBOX” to zestaw przygotowany po to, by stanowić inspirację do dalszych kreatywnych działań! Do materiału terapeutycznego używanego w czasie gier można na przykład wykorzystać serię uniwersalnych pomocy logopedycznych uniLOGO wydanych przez Wydawnictwo Harmonia.
Małgorzata Barańska
Niedźwiedzie i ćmy w szafie. Od Ą do Ż. Ćwiczenia korekcyjno-kompensacyjne dla uczniów klas I–III
Niedźwiedzie i ćmy w szafie... to zestaw ćwiczeń dla uczniów klas I–III uczęszczających na zajęcia korekcyjno-kompensacyjne. Publikacja przyda się również starszym dzieciom korzystającym z terapii pedagogicznej, zajęć wyrównawczych czy korekcyjno-kompensacyjnych, a także do pracy w domu pod okiem rodzica.
Ćwiczenia zaznajamiają ucznia z literami ze znakami diakrytycznymi, dwuznakami i trójznakiem, czyli elementami alfabetu języka polskiego sprawiającymi największą trudność w nauce czytania i pisania.
Dziecko wykonuje różne rodzaje zadań, np.:
- słucha rymowanek i odpowiada na pytania dotyczące ich treści;
- czyta sylaby i wyrazy, stosując technikę „ślizgania się”;
- porządkuje historyjki obrazkowe i przedstawia ich treść;
- odkodowuje wyrazy;
- analizuje budowę liter i uczy się je pisać;
- wyodrębnia daną głoskę z wyrazów i reaguje na jej obecność określonym ruchem;
- gra w domino i memory.
Publikacja składa się z 20 modułów. Każdy poświęcony jest innej literze, innemu dwuznakowi lub trójznakowi. Z modułów można korzystać w dowolnej kolejności.
Małgorzata Barańska, Magdalena Hinz
Memory matematyczne
Grę memory przygotowano dla dzieci w starszym wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym oraz dla starszych uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Można ją wykorzystywać podczas zajęć rewalidacyjnych (np. jako nagrodę po wykonaniu przez dziecko żmudniejszego zadania), a także w czasie edukacyjnych zabaw w domu.
Ta prosta i dobrze znana gra pamięciowa może posłużyć również jako atrakcyjne narzędzie terapeutyczne. Bawiąc się, dziecko jednocześnie ćwiczy:
- umiejętności matematyczne,
- koncentrację,
- spostrzegawczość,
- pamięć,
- obliczenia zegarowe i kalendarzowe.
Zestaw Memory matematyczne zawiera kartoniki, które należy połączyć w pary. By tego dokonać, gracz musi jednak wykonać zadania polegające między innymi na:
- dodawaniu i odejmowaniu,
- mnożeniu i dzieleniu,
- dopasowywaniu nazw miesięcy do cyfr rzymskich,
- łączeniu zapisów cen ze zdjęciami monet.
Anna M. Buszkiewicz
Pierwsze zdania z misiem Pogo. Książka dla dzieci rozpoczynających mówienie lub z opóźnionym rozwojem mowy
Nauka mówienia nie musi być trudna, jeśli nauczycielem jest Pogo! Ten uroczy miś zaprezentuje dzieciom 25 prostych rzeczowników w formach: mianownika, dopełniacza, biernika i miejscownika. Ponad 100 ilustrowanych kart, na których pojawia się Pogo, to okazja, by pobawić się z najmłodszymi w nazywanie ilustracji. Dzięki temu dziecko ćwiczy:
- rozumienie
- fleksję
- tworzenie poprawnych konstrukcji gramatycznych
- wzbogacanie słownictwa.
Książka terapeutyczno-diagnostyczna Pierwsze zdania z misiem Pogo skierowana jest do:
- dzieci uczących się mówić (w wieku od 1 roku do 3 lat)
- dzieci z opóźnionym rozwojem mowy (ORM) o różnej etiologii.
Może stanowić:
- pomoc w terapii logopedycznej na zajęciach indywidualnych i grupowych
- formę wspomagającą proces terapii mówienia, przeznaczoną dla rodziców do pracy w domu
- narzędzie z zakresu diagnozy logopedycznej, uławiające określanie problemów w rozwoju języka.
Aleksandra Wiśniewska
Układam, piszę, opowiadam. Część 2. Pomoc terapeutyczna do wspomagania rozwoju mowy
ISBN 978-83-8080-444-9
Układam, piszę, opowiadam. Część 2 to pomoc dydaktyczna:
- dla nauczycieli, terapeutów, logopedów oraz rodziców; dla dzieci z niepełnosprawnością lekką lub umiarkowaną;
- dla dzieci posługujących się komunikacją werbalną, alternatywną (AAC) lub wspomagającą;
- z unikatowymi, autorskimi kartami pracy do nauki budowy zdań prostych lub nauki czytania i pisania wspomaganych systemem obrazkowym.
Magdalena Hinz
Ćwiczenia na koncentrację dla 3-latków
ISBN 978-83-8080-439-5
Jedną z podstawowych umiejętności, którą powinno posiadać każde dziecko, jest koncentracja – bez niej nikt nie może efektywnie się uczyć i uczestniczyć w różnego rodzaju zajęciach. Dlatego ważne jest, aby wszystkie dzieci, a szczególnie te, które mają problemy ze skupieniem uwagi, systematycznie wykonywały ćwiczenia kładące nacisk na usprawnianie tej umiejętności.
W teczce znajduje się 100 różnorodnych ćwiczeń przygotowanych z myślą o trzylatkach. Wykonując je, maluch będzie poprawiał swoją koncentrację, a zarazem dobrze się bawił. Forma publikacji – karty pracy – jest bardzo wygodna: dorosły może wybrać jedno ćwiczenie, wyrwać kartę z bloku i dać ją dziecku. Dzięki temu elementy ćwiczeń z sąsiedniej strony nie będą rozpraszać przedszkolaka.
Magdalena Jarosz
Złam szyfr. Pomoc logopedyczna do utrwalania wymowy głosek ciszących
ISBN 978-83-8080-256-8
„Złam szyfr…” to sprawdzona pomoc logopedyczna, która będzie przydatna podczas korygowania zaburzonej realizacji głosek [ś], [ź], [ć] oraz [dź]. Wykonywanie zadań angażuje procesy myślowe, doskonali analizę i syntezę wzrokową oraz ćwiczy koncentrację i usprawnia grafomotorykę. Zadaniem dziecka jest rozszyfrowanie oraz zaszyfrowanie wyrazów z głoskami ciszącymi w nagłosie, śródgłosie, wygłosie i grupach spółgłoskowych oraz głośne, staranne przeczytanie słów. Ćwiczenia mogą być wykonywane zarówno w szkole podczas zajęć indywidualnych czy grupowych, jak i w domu, pod okiem rodziców.
Aleksandra Brzeska, Agnieszka Omasta
Rysuję samodzielnie. Nauka rysowania z wykorzystaniem planu aktywności
ISBN: 978-83-8080-424-1
„Rysuję samodzielnie” to pomoc dydaktyczna stworzona dla terapeutów, nauczycieli, a także rodziców, którzy pracują z dziećmi ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Może być również wykorzystana w pracy z najmłodszymi rozpoczynającymi swoją przygodę z rysowaniem. Z publikacji można korzystać na zajęciach indywidualnych oraz grupowych, zarówno w przedszkolu, w szkole, jak i w domu. Prezentowane materiały mają pomóc dzieciom w nauce samodzielnego rysowania i rozwijaniu umiejętności grafomotorycznych, które są niezbędne dla okresu przedszkolnego i wczesnoszkolnego. Do tego celu wykorzystano technikę uczenia, jaką jest plan aktywności. W teczce znajduje się zestaw 10 obrazków, których instrukcja rysowania znajduje się na 51 kartach, oraz zeszyt z opisem publikacji.