
O człowieku
Część antropologiczna lazurowej idei
Co to znaczy być człowiekiem? Czy jesteśmy zwierzętami, czy kimś/czymś więcej? Czym jest świadomość? Czy siedzibą umysłu jest mózg? Czy wolność oznacza wyzwolenie się od zobowiązań? Czy kierując się wolną wolą, możemy pragnąć zła? Czy w świecie zwycięża rozwój, czy śmierć? Te i inne intrygujące nas od wieków pytania stawia Zellker i – co bynajmniej nie jest oczywiste we współczesnej przestrzeni dyskursywnej – proponuje konkretne odpowiedzi, zapraszając nas przy tym do samodzielnego myślenia. Pełnymi garściami czerpie z aktualnej wiedzy naukowej (m.in. antropologicznej, biologicznej, fizycznej), odwołując się również do tradycji filozoficznej i literackiej. Autor dąży do stworzenia syntetycznego obrazu świata i odkrycia ogólnych praw, które nim rządzą. Niniejsza książka jest kontynuacją rozważań podjętych w poprzedniej książce Zellkera, „O rzeczywistości” – tym razem uwaga zostaje skierowana na to, co swoiście ludzkie.
Publikacja uzyskała entuzjastyczną recenzję i pozytywne opinie wydawnicze.
Książka jest niezwykłą intelektualną przygodą, zarówno dla młodego odbiorcy, który buduje swoją wiedzę, stawiając pierwsze kroki na drodze ku lepszemu poznaniu siebie i otaczającego nas świata, jak i osób, które w swoim odczuciu takowe próby podejmowały wielokrotnie. […] Dzieło to polecam także osobom, które z przyjemnością podejmują wyzwania stawiane naszym umysłom, które są w pełni świadome tego, że prawdziwa nauka nie jest dogmatyczna, że nie ma w niej autorytetów, że jest wolna, że ważne jest to, czy pielęgnujemy umiłowanie myślenia, które wyzwoli w nas kreatywność i nauczy niezależności.
dr hab. Wioletta Nowaczewska
Imponująca wielość zebranych i zręcznie zaprezentowanych w książce informacji z rozmaitych gałęzi współczesnej wiedzy naukowej pozostałaby jedynie zgrabną kompilacją, gdyby nie umożliwiała […] zrozumienia siebie jako człowieka. […] Autor odżegnuje się od redukcjonistycznej wizji antropologicznej, sprowadzającej człowieka jedynie do poziomu biologicznego lub tłumaczącej ludzkie zachowania przez odwołanie się do sfery procesów fizycznych i chemicznych. Jednocześnie ustalenia naukowe są dla niego ważne, wręcz niezbędne, aby można było mówić o człowieku w sposób uzasadniony i prawdziwy.
prof. dr hab. Adam Świeżyński
[…] jest to bardzo ważny tekst na tle przesadnie akademickiej, skostniałej filozofii, która nie ukazuje piękna i niezwykłości człowieka. […] Dzieło Józefa Częścika [Zellkera] wpisuje się w narastający nurt paradygmatycznych przemian, zwiastujących – jak się wydaje – powstanie nowego, bardziej integralnego modelu badań naukowych pozwalających nam przybliżyć się do zrozumienia tajemnicy rzeczywistości, w szczególności nas samych.
dr hab. Jan Wadowski, prof. PWr

Rok w sadzie i ogrodzie
Materiały dla uczniów z niepełnosprawnością
Publikacja Rok w sadzie i ogrodzie jest przeznaczona przede wszystkim dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym. Może być także wykorzystywana w pracy edukacyjnej i terapeutycznej z uczniami o specjalnych potrzebach edukacyjnych, którzy doświadczają trudności w nauce. Prezentowane karty z powodzeniem sprawdzą się w pracy nauczycieli, pedagogów i terapeutów w placówkach specjalnych, integracyjnych i ogólnodostępnych, w trakcie zajęć edukacyjnych oraz rewalidacyjnych.
Uczniowie, pracując z publikacją, poznają zmiany zachodzące w świecie roślin w ciągu roku. Uczą się, że wraz z każdą porą roku przychodzi czas na zbieranie różnych jej darów: warzyw, owoców oraz kwiatów. W kartach opracowano następujące zagadnienia: jesienne warzywa i owoce, przetwory, jesienne oraz wiosenne prace w sadzie i ogrodzie, wiosenne kwiaty, nowalijki, majowa łąka, letni sad i ogród.
Materiały zawierają rozmaite typy zadań obejmujące edukację polonistyczną, matematyczną i przyrodniczą. Ćwiczenia polegają między innymi na:
- dopasowywaniu etykiet do obrazków
- budowaniu zdań zgodnie ze wzorem lub według instrukcji nauczyciela
- ćwiczeniu słuchu fonematycznego
- określaniu relacji przestrzennych między obiektami na ilustracji
- układaniu ilustracji w odpowiedni sposób (np. zgodnie z instrukcją słowną lub według wzoru)
- wyszukiwaniu brakujących elementów obrazka
- układaniu puzzli matematycznych
- uzupełnianiu szeregów
- przeliczaniu elementów oraz wykonywaniu działań dodawania i odejmowania na konkretach w zakresie 20.
Prezentowane w kartach zadania zawierają liczne przykłady, co sprzyja utrwalaniu wiedzy i rozwijaniu różnych umiejętności, takich jak:
- doskonalenie nauki czytania, pisania i liczenia
- kształcenie orientacji przestrzennej, pamięci i percepcji wzrokowej
- trenowanie pamięci i percepcji słuchowej
- ćwiczenie spostrzegawczości, uwagi i myślenia
- usprawnianie koordynacji wzrokowo-ruchowej i motoryki małej.
Materiał jest zgodny z podstawą programową dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną.

Przez pory roku z symbolami MÓWik. Lato
Materiały dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną
„Przez pory roku…” to propozycja pomocy dydaktycznej dla pedagogów i terapeutów pracujących z uczniami z niepełnosprawnością intelektualną, niepełnosprawnością sprzężoną oraz autyzmem. Prezentowane treści zostały wzbogacone symbolami MÓWik, co zwiększa grupę odbiorców kart o uczniów z zaburzeniami w komunikowaniu się. Publikacja może mieć zastosowanie jako pomoc dydaktyczna w placówkach edukacyjnych, a także w domu jako materiał wspomagający dla rodziców. Przeznaczona jest do pracy na wszystkich etapach edukacji w klasach integracyjnych, oddziałach edukacyjno-terapeutycznych, podczas zajęć rewalidacyjnych oraz zajęć rozwijających komunikację.
Układ materiałów i treści ćwiczeń odpowiadają zagadnieniom wymienionym w podstawie programowej. Uczeń podczas pracy z kartami doskonali przede wszystkim umiejętności związane z rozwojem słownika biernego i czynnego, w tym z komunikacją wspomagającą i alternatywną (AAC). Wzmacnia również swoje funkcje percepcyjno-motoryczne i poznawcze, a dzięki możliwości kontaktowania się z otoczeniem rozwija procesy emocjonalno-motywacyjne.
Zakres ćwiczeniowy kart obejmuje przede wszystkim rozumienie mowy oraz nazywanie osób, przedmiotów, czynności i zjawisk przy pomocy komunikacji alternatywnej. Materiały zawierają symbole MÓWik, ilustracje, fotografie, wyrazy i krótkie zdania. Proponowane ćwiczenia, polegające na łączeniu obrazka z etykietą, ułatwiają proces nauki czytania, czyli kształtują umiejętność czytania globalnego.

Radosny rozwój
Program wychowania przedszkolnego dla dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi
Prezentowany program wyrasta z wieloletniej pracy pedagogicznej i psychologicznej autorek, dzięki czemu jest praktyczny i przyda się każdemu nauczycielowi, niezależnie od stażu pracy.
Publikacja – zgodna z obowiązującą podstawą programową – jest przeznaczona dla pedagogów, pedagogów specjalnych, psychologów, logopedów, terapeutów integracji sensorycznej i innych specjalistów pracujących z dziećmi o specjalnych potrzebach edukacyjnych w przedszkolu. Program stwarza szansę rozwoju zarówno otwartym na świat nauczycielom, jak i ich wyjątkowym podopiecznym.
W książce omówiono obowiązujące zadania i cele wychowania przedszkolnego według podstawy programowej. Zostały one ujęte w czterech podstawowych obszarach rozwoju dziecka w wieku przedszkolnym (rozwój fizyczny, emocjonalny, społeczny i poznawczy). W programie opisano także organizację kształcenia specjalnego, prowadzenie dokumentacji, realizację pomocy psychologiczno-pedagogicznej oraz możliwości zapewniania wczesnego wspomagania rozwoju dziecka w przedszkolu. Radosny rozwój bierze również pod uwagę wymagane w podstawie programowej zakresy współpracy nauczyciela: z dzieckiem, z rodzicami, z kadrą pedagogiczną oraz ze środowiskiem lokalnym. Ponadto książka proponuje wybrane metody i techniki z zakresu pedagogiki specjalnej, które mają skutecznie wspierać osiąganie założonych celów wychowania przedszkolnego. Załączniki zawierają wzory dokumentacji pedagogicznej, arkusze ewaluacji realizowanego programu wychowania przedszkolnego, wzory dziennego planu zajęć dydaktyczno-wychowawczych oraz kwestionariusz wywiadu z rodzicami dziecka.

Przysposobienie do pracy. Krawiectwo. Karty pracy
dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną
Prezentowane karty pracy są przeznaczone przede wszystkim dla uczniów szkół specjalnych przysposabiających do pracy. Głównym celem publikacji jest przybliżenie uczniom podstawowych wiadomości z zakresu krawiectwa oraz zapoznanie ich ze specyfiką pracy krawca.
W kartach pracy uwzględniono następujące tematy:
- organizacja pracowni krawieckiej oraz obowiązujące w niej zasady BHP
- czynności wykonywane w pracowni krawieckiej
- przybory i akcesoria do szycia ręcznego
- rodzaje tkanin, dzianin oraz nici do szycia
- różne typy guzików i ich zastosowanie
- artykuły pasmanteryjne
- szycie ręczne i jego zastosowanie
- przeznaczenie różnych rodzajów ściegów
- prasowanie.
Publikacja jest częścią pakietu „Przysposobienie do pracy. Krawiectwo”. W skład tego zestawu wchodzi również podręcznik, w którym znajduje się szczegółowe omówienie wszystkich wymienionych wyżej zagadnień.

Przysposobienie do pracy. Krawiectwo. Podręcznik
dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną
Prezentowany podręcznik jest przeznaczony przede wszystkim dla uczniów szkół specjalnych przysposabiających do pracy. Głównym celem publikacji jest przybliżenie uczniom podstawowych wiadomości z zakresu krawiectwa oraz zapoznanie ich ze specyfiką pracy krawca.
W podręczniku omówiono następujące tematy:
- organizacja pracowni krawieckiej oraz obowiązujące w niej zasady BHP
- czynności wykonywane w pracowni krawieckiej
- przybory i akcesoria do szycia ręcznego
- rodzaje tkanin, dzianin oraz nici do szycia
- różne typy guzików i ich zastosowanie
- artykuły pasmanteryjne
- szycie ręczne i jego zastosowanie
- przeznaczenie różnych rodzajów ściegów
- prasowanie.
Publikacja jest częścią pakietu „Przysposobienie do pracy. Krawiectwo”. W skład tego zestawu wchodzą również karty pracy, stanowiące doskonałe uzupełnienie podręcznika.