
Nowy trening umiejętności społecznych dla dzieci i młodzieży z autyzmem lub ze specjalnymi potrzebami w zakresie komunikacji i umiejętności społecznych
Jeśli potrzebujesz skutecznego programu treningu umiejętności społecznych, sięgnij po tę książkę! Przyjazny dla odbiorcy model wspierania rozwoju umiejętności społecznych to efekt ponad 20 lat badań i doświadczenia autora w pracy z dziećmi i nastolatkami ze spektrum autyzmu.
Nowe wydanie uwzględnia aktualne potrzeby dzieci i młodzieży z autyzmem, ale też z ADHD, zaburzeniami lękowymi i zaburzeniami nastroju, zaburzeniem zdolności niewerbalnego uczenia się i innymi trudnościami w sferze społeczno-emocjonalnej. W porównaniu z pierwszą wersją książki czytelnicy znajdą tu nie tylko zaktualizowane wprowadzenie teoretyczne, ale przede wszystkim nowe treści praktyczne dotyczące:
- rozróżniania emocji i ich natężenia
- sposobów radzenia sobie z lękiem, obniżonym nastrojem oraz obsesyjnymi myślami lub kompulsywnymi zachowaniami
- nawiązywania nowych relacji koleżeńskich
- zasad korzystania z mediów społecznościowych, kontaktowania się z innymi osobami i umawiania na spotkania
- asertywności, empatycznego słuchania, pogłębiania relacji i dzielenia się osobistymi informacjami
- bezpieczeństwa i wzajemnego szacunku w relacjach romantycznych.
Książka zawiera 92 lekcje poświęcone konkretnym umiejętnościom z następujących grup tematycznych:
- radzenie sobie z trudnymi emocjami (frustracja, gniew, lęk, uczucia związane z zaburzeniami obsesyjno-kompulsywnymi, trudnościami w funkcjonowaniu społecznym, depresją)
- komunikacja werbalna i niewerbalna
- zabawa i interakcje w grupie
- empatia, przyjaźń i uczucia romantyczne
- radzenie sobie z konfliktami
- postępowanie w nagłych wypadkach.
Nowy trening umiejętności społecznych doktora Jeda Bakera to dużo więcej niż propozycja zajęć TUS. Poszczególne rozdziały zawierają jasno opisane kluczowe składniki skutecznego treningu umiejętności społecznych, takie jak: budowanie motywacji, rozpoznanie odpowiednich celów, kształtowanie umiejętności w taki sposób, żeby współgrały z językowym funkcjonowaniem danego ucznia, generalizacja umiejętności, zwiększanie akceptacji w środowisku rówieśniczym oraz sprawdzanie postępów. To narzędzie niezbędne dla nauczycieli, psychologów i pedagogów, a także rodziców.