Codzienność dziecka z zespołem Aspergera
okiem rodzica i terapeuty (wydanie zaktualizowane)
Ten poradnik to przewodnik dla rodziców poszukujących drogi do zrozumienia dziecka, które rozwija się nieneurotypowo. Przeprowadza on rodziców od diagnozy do strategii radzenia sobie z codziennymi wyzwaniami, ucząc jednocześnie zrozumienia i akceptacji funkcjonowania ich dziecka. Zawiera wiedzę zarówno od strony specjalisty, jak i z perspektywy rodzicielskiej.
Autorki od wielu lat są zaangażowane w pomoc i wsparcie rodzin neuroróżnorodnych. Na co dzień zajmują się terapią i diagnozą dzieci i dorosłych w spektrum autyzmu. Informacje przekazane w książce pochodzą zarówno z własnych doświadczeń gabinetowych autorek, jak i historii zebranych od rodzin, które z nimi współpracowały.
Forma książki to kolejny powód do zachwytu: wiedza teoretyczna poparta jest praktycznymi przykładami z życia, a na końcu znajdziemy wskazówki, jak można pomóc dziecku i bliskim. Przykłady te są prawdziwe, zaczerpnięte z doświadczeń – to nie teoretyczne scenariusze, lecz sytuacje, które naprawdę miały miejsce i zostały rozwiązane dzięki praktyce i doświadczeniu Autorek.
Fragment recenzji
Bogdan Mizerski
Terapia osób z afazją
Logopedia dla Praktyków, czyli jakość, efektywność i terapia oparta na dowodach
Afazja stanowi poważny problem logopedyczny, psychologiczny i społeczny. Ze względu na starzenie się społeczeństw i wzrost występowania chorób cywilizacyjnych stale zwiększa się zapotrzebowanie na rehabilitację i terapię neurologopedyczną, której podjęcie daje nadzieję na przełamanie trudności językowych i usprawnienie komunikacji osób z afazją.
Niniejsza publikacja wychodzi naprzeciw tym potrzebom. Autorki proponują formy oddziaływania logopedycznego do praktycznego zastosowania w terapii zarówno objawów afazji – zaburzeń artykulacji, anomii, agramatyzmu czy zaburzeń rozumienia – jak i współwystępujących dysfunkcji poznawczych. Liczne przykłady ćwiczeń zainspirują logopedów, neurologopedów, studentów, a także wszystkie osoby wspierające pacjentów z afazją do tworzenia programów terapii uwzględniających indywidualne potrzeby podopiecznych.
Afazja – zaburzenie rozpowszechnione wśród osób dorosłych i starszych oraz jeden z głównych przejawów ich niepełnosprawności – urasta do rangi wielkich problemów logopedycznych.
Wartość wydawniczą pracy upatruję głównie w autorskim wyborze ćwiczeń jako form oddziaływań terapeutycznych w przywracaniu zdolności komunikacyjnych osób, którym różne zdarzenia neurologiczne odebrały możliwości mówienia i rozumienia mowy. Z tych względów książka stanowi interesujące praktyczne kompendium działań terapeutycznych z niezbędnym komentarzem. […] Jest to publikacja zawsze aktualna i potrzebna – stanowi cenną pomoc w działalności logopedycznej na rzecz osób dotkniętych afazją.
Z recenzji prof. dra hab., lek. med. Waldemara Tłokińskiego
Uczę się mówić prawdę
Karty pracy rozwijające umiejętność mówienia prawdy dla dzieci i młodzieży w wieku 8−15 lat, w tym uczniów ze spektrum autyzmu
Karty pracy, przeznaczone dla uczniów w wieku 8–15 lat, zawierają ćwiczenia przydatne przy rozwijaniu umiejętności mówienia prawdy, nawet w trudnych sytuacjach. Książka została opracowana z myślą o terapii dzieci i młodzieży ze spektrum autyzmu oraz wszystkich tych, którzy mają problemy z prawdomównością. Najczęściej kłopoty te są tylko skutkiem innych trudności – braku wystarczających kompetencji społecznych, komunikacyjnych i związanych z zarządzaniem własnymi emocjami.
Kolejne karty pracy poświęcone zostały takim zagadnieniom, jak:
- konsekwencje kłamstwa
- przyczyny mówienia nieprawdy
- kłamstwo a niska samoocena
- kontakt wzrokowy w czasie rozmowy
- sposoby na to, jak powiedzieć prawdę i nie urazić rozmówcy.
Dodatkowo publikacja zawiera:
- dziennik szczerości – pomoc do wizualnego przedstawienia procesu radzenia sobie z prawdomównością
- ponad 100 naklejek do wypełnienia dziennika.
Książka należy do kolekcji i pakietu Z RELACJAMI ZA PAN BRAT.
Autyzm i edukacja
O czym powinni wiedzieć rodzice i nauczyciele
W swoim zwięzłym poradniku Temple Grandin omawia istotne kwestie dotyczące nauki w szkole, z którymi każdego dnia mierzą się dzieci z ASD oraz ich rodzice i nauczyciele. Autorka, znana propagatorka wiedzy o autyzmie, wskazuje, co jej zdaniem stanowi wyzwanie w obszarze edukacji.
Najważniejsze z omawianych zagadnień to:
- uczenie osób z autyzmem myślenia różnego typu
- znaczenie wczesnej interwencji w kontekście szkolnym
- rozwijanie talentów u uczniów w spektrum autyzmu
- sposoby motywowania osoby z ASD
- stawianie wysokich wymagań uczniom w spektrum.
Autorka wskazuje, co należy robić i czego należy unikać. Proponuje również praktyczne strategie oraz rozwiązania gotowe do zastosowania od razu. Wszystkie te porady opiera na własnym doświadczeniu jako osoby z autyzmem oraz na obszernych badaniach. Uważa, że edukacja dzieci z ASD powinna być skupiona wokół – zazwyczaj pomijanych – mocnych stron tych osób, tak aby uczniowie w spektrum mogli zaznaczyć swój wyjątkowy wkład w otaczającą ich rzeczywistość.