Nowy trening umiejętności społecznych dla dzieci i młodzieży z autyzmem lub ze specjalnymi potrzebami w zakresie komunikacji i umiejętności społecznych
Wrzesień 2025

Nowy trening umiejętności społecznych dla dzieci i młodzieży z autyzmem lub ze specjalnymi potrzebami w zakresie komunikacji i umiejętności społecznych

Autor

Jeśli potrzebujesz skutecznego programu treningu umiejętności społecznych, sięgnij po tę książkę! Przyjazny dla odbiorcy model wspierania rozwoju umiejętności społecznych to efekt ponad 20 lat badań i doświadczenia autora w pracy z dziećmi i nastolatkami ze spektrum autyzmu. 

Nowe wydanie uwzględnia aktualne potrzeby dzieci i młodzieży z autyzmem, ale też z ADHD, zaburzeniami lękowymi i zaburzeniami nastroju, zaburzeniem zdolności niewerbalnego uczenia się i innymi trudnościami w sferze społeczno-emocjonalnej. W porównaniu z pierwszą wersją książki czytelnicy znajdą tu nie tylko zaktualizowane wprowadzenie teoretyczne, ale przede wszystkim nowe treści praktyczne dotyczące:

  • rozróżniania emocji i ich natężenia
  • sposobów radzenia sobie z lękiem, obniżonym nastrojem oraz obsesyjnymi myślami lub kompulsywnymi zachowaniami
  • nawiązywania nowych relacji koleżeńskich
  • zasad korzystania z mediów społecznościowych, kontaktowania się z innymi osobami i umawiania na spotkania
  • asertywności, empatycznego słuchania, pogłębiania relacji i dzielenia się osobistymi informacjami
  • bezpieczeństwa i wzajemnego szacunku w relacjach romantycznych.

Książka zawiera 92 lekcje poświęcone konkretnym umiejętnościom z następujących grup tematycznych:

  • radzenie sobie z trudnymi emocjami (frustracja, gniew, lęk, uczucia związane z zaburzeniami obsesyjno-kompulsywnymi, trudnościami w funkcjonowaniu społecznym, depresją)
  • komunikacja werbalna i niewerbalna
  • zabawa i interakcje w grupie
  • empatia, przyjaźń i uczucia romantyczne
  • radzenie sobie z konfliktami
  • postępowanie w nagłych wypadkach.

Nowy trening umiejętności społecznych doktora Jeda Bakera to dużo więcej niż propozycja zajęć TUS. Poszczególne rozdziały zawierają jasno opisane kluczowe składniki skutecznego treningu umiejętności społecznych, takie jak: budowanie motywacji, rozpoznanie odpowiednich celów, kształtowanie umiejętności w taki sposób, żeby współgrały z językowym funkcjonowaniem danego ucznia, generalizacja umiejętności, zwiększanie akceptacji w środowisku rówieśniczym oraz sprawdzanie postępów. To narzędzie niezbędne dla nauczycieli, psychologów i pedagogów, a także rodziców.